Rumah  >  Artikel  >  pembangunan bahagian belakang  >  Bagaimana untuk menulis perangkak web mudah menggunakan PHP

Bagaimana untuk menulis perangkak web mudah menggunakan PHP

PHPz
PHPzasal
2023-06-14 08:21:22978semak imbas

Perangkak web ialah program automatik yang mengakses tapak web secara automatik dan merangkak maklumat di dalamnya. Teknologi ini menjadi semakin biasa dalam dunia Internet hari ini dan digunakan secara meluas dalam perlombongan data, enjin carian, analisis media sosial dan bidang lain.

Jika anda ingin tahu cara menulis perangkak web mudah menggunakan PHP, artikel ini akan memberikan anda panduan dan cadangan asas. Pertama, anda perlu memahami beberapa konsep dan teknik asas.

  1. Sasaran merangkak

Sebelum menulis perangkak, anda perlu memilih sasaran merangkak. Ini boleh menjadi tapak web tertentu, halaman web tertentu atau keseluruhan Internet. Selalunya, memilih tapak web khusus untuk disasarkan adalah lebih mudah dan lebih sesuai untuk pemula.

  1. Protokol HTTP

Protokol HTTP ialah protokol yang digunakan untuk menghantar dan menerima data di web. Menggunakan keupayaan PHP untuk memanggil protokol HTTP memudahkan untuk menghantar permintaan HTTP dan menerima respons. Terdapat banyak fungsi yang tersedia dalam PHP untuk permintaan dan respons HTTP.

  1. Penghuraian data

Data dalam halaman web biasanya muncul dalam bentuk HTML, XML dan JSON. Oleh itu, data ini perlu dihuraikan semasa menulis perangkak. Terdapat banyak penghurai HTML sumber terbuka untuk PHP, seperti DOM dan SimpleHTMLDom.

  1. Menyimpan data

Apabila anda memperoleh data sasaran, anda perlu menyimpannya secara setempat atau dalam pangkalan data untuk analisis dan penggunaan kemudian. PHP menyediakan banyak fungsi untuk membaca dan menulis fail dan pangkalan data, seperti file_put_contents(), PDO, dsb.

Sekarang, mari mula menulis perangkak PHP mudah:

// Tentukan URL sasaran
$url = 'https://www.example.com';

//Buat permintaan HTTP
$curl = curl_init();
curl_setopt($curl, CURLOPT_URL, $url);
curl_setopt($curl, CURLOPT_RETURNTRANSFER, true);
$respons = curl_exec($curl);
curl_close($curl);

// Parse HTML
$dom = new DOMDocument();
@$dom->loadHTML($response ) ;

// Dapatkan semua pautan
$pautan = $dom->getElementsByTagName('a');
foreach ($pautan sebagai $pautan) {

$url = $link->getAttribute('href');
echo $url . "

" ;
}

Dengan kod di atas, kami mula-mula mentakrifkan URL sasaran, dan kemudian menggunakan curl untuk menghantar permintaan HTTP dan mendapatkan respons Kemudian, kami menggunakan penghurai DOM untuk menghuraikan HTML , dengan merentasi semua pautan, Kami mengeluarkan semua URL yang diperoleh

Ringkasan:

Perangkak PHP ialah alat yang sangat berkuasa yang boleh merangkak data tapak web secara automatik dan melakukan operasi seperti perlombongan data, analisis statistik dan pemodelan. Bagaimana pula, adakah anda telah belajar cara menulis perangkak web yang mudah menggunakan PHP Adakah anda kini mempunyai keyakinan untuk menggunakannya dalam aplikasi praktikal?

Atas ialah kandungan terperinci Bagaimana untuk menulis perangkak web mudah menggunakan PHP. Untuk maklumat lanjut, sila ikut artikel berkaitan lain di laman web China PHP!

Kenyataan:
Kandungan artikel ini disumbangkan secara sukarela oleh netizen, dan hak cipta adalah milik pengarang asal. Laman web ini tidak memikul tanggungjawab undang-undang yang sepadan. Jika anda menemui sebarang kandungan yang disyaki plagiarisme atau pelanggaran, sila hubungi admin@php.cn