Rumah  >  Artikel  >  Peranti teknologi  >  Perkongsian awam-swasta Jepun merancang untuk menguji teknologi penghantaran kuasa suria angkasa pada tahun 2025

Perkongsian awam-swasta Jepun merancang untuk menguji teknologi penghantaran kuasa suria angkasa pada tahun 2025

WBOY
WBOYke hadapan
2023-05-30 17:35:33661semak imbas

Menurut berita pada 29 Mei, selepas beberapa dekad penyelidikan, Jepun dan Agensi Penerokaan Aeroangkasa Jepun (JAXA) komited untuk meneroka kemungkinan menghantar tenaga suria dari angkasa.

Konsep mengelilingi panel suria dan gelombang mikro untuk menghantar tenaga ke bumi telah dicadangkan pada tahun 1968. Daya tarikan panel solar orbit ialah ia mewakili bekalan tenaga boleh diperbaharui yang berpotensi tanpa had. Panel solar di angkasa boleh mengumpul tenaga siang dan malam, dan menggunakan gelombang mikro untuk menghantar kuasa tanpa awan menimbulkan sebarang masalah.

Perkongsian awam-swasta Jepun merancang untuk menguji teknologi penghantaran kuasa suria angkasa pada tahun 2025

Pada tahun 2015, saintis JAXA berjaya menghantar kuasa 1.8 kilowatt ke penerima wayarles lebih daripada 50 meter, bersamaan dengan tenaga yang diperlukan oleh cerek. . Kini, Jepun bersedia untuk membawa teknologi ini ke peringkat seterusnya.

Menurut Nikkei, perkongsian antara kerajaan Jepun dan syarikat swasta merancang untuk memulakan percubaan penghantaran tenaga suria dari angkasa pada tahun 2025. Profesor Naoki Shinohara dari Universiti Kyoto telah mengetuai projek itu sejak 2009, memberi tumpuan kepada mengkaji tenaga suria angkasa. Projek ini bertujuan untuk meletakkan buruj satelit kecil di orbit dan kemudian menggunakan tenaga suria yang dikumpul oleh satelit ini untuk menghantar tenaga ke stesen penerima ratusan batu jauhnya di atas tanah.

Namun, masih terdapat beberapa cabaran dalam merealisasikan teknologi ini. Walaupun Jepun berjaya menggunakan pelbagai panel solar yang mengorbit, membina tatasusunan yang mampu menghasilkan 1 gigawatt elektrik (bersamaan dengan keluaran reaktor nuklear) akan memerlukan pelaburan kira-kira $7 bilion (kira-kira $494.9 bilion) berdasarkan teknologi yang tersedia pada masa ini . bilion yuan).

Jepun berusaha untuk mencari alternatif kepada sumber tenaga tradisional, menggalakkan pembangunan mampan dan menyumbang kepada bekalan tenaga masa hadapan. Pembangunan teknologi penghantaran tenaga suria angkasa akan membawa potensi dan peluang yang besar kepada medan tenaga global. Kami akan terus memberi perhatian kepada perkembangan dan kejayaan dalam bidang ini dan berharap untuk menyaksikan kesan besar teknologi terhadap revolusi tenaga.

Atas ialah kandungan terperinci Perkongsian awam-swasta Jepun merancang untuk menguji teknologi penghantaran kuasa suria angkasa pada tahun 2025. Untuk maklumat lanjut, sila ikut artikel berkaitan lain di laman web China PHP!

Kenyataan:
Artikel ini dikembalikan pada:itbear.com. Jika ada pelanggaran, sila hubungi admin@php.cn Padam