Rumah  >  Artikel  >  rangka kerja php  >  Cepat biarkan orang baru memahami konsep model ThinkPHP5

Cepat biarkan orang baru memahami konsep model ThinkPHP5

藏色散人
藏色散人ke hadapan
2021-10-26 15:57:292096semak imbas

Lajur tutorial rangka kerja thinkphp berikut akan memberi anda analisis ringkas tentang konsep model ThinkPHP5 saya harap ia dapat membantu rakan yang memerlukan.

Cepat biarkan orang baru memahami konsep model ThinkPHP5

Pemahaman yang cepat dan mudah:

MVC (Model View Controller) Model-View-Controller

View Ia adalah antara muka yang pengguna lihat dan berinteraksi dengan Paparan biasanya halaman yang terdiri daripada elemen HTML. Lihat folder dalam ThinkPHP.

Model ialah bekas untuk mengendalikan data pangkalan data dan melaksanakan peraturan perniagaan Format data yang dikembalikan oleh model adalah tetap. Ia menyediakan data untuk berbilang paparan dan digunakan semula oleh berbilang paparan, mengurangkan pertindihan kod. Folder model dalam ThinkPHP.

Pengawal menerima input pengguna dan kemudian memanggil model dan memaparkan paparan untuk melengkapkan keperluan pengguna Secara umumnya, pengawal hanya menerima permintaan dan memutuskan kaedah model yang hendak dipanggil untuk mengendalikan permintaan dan kemudian memilih yang mana. pandangan untuk memberikan data. Folder pengawal dalam ThinkPHP.

Di atas adalah sebahagian daripada pemahaman saya, sila komen.

Disyorkan: "10 tutorial video thinkphp terkini"

Atas ialah kandungan terperinci Cepat biarkan orang baru memahami konsep model ThinkPHP5. Untuk maklumat lanjut, sila ikut artikel berkaitan lain di laman web China PHP!

Kenyataan:
Artikel ini dikembalikan pada:segmentfault.com. Jika ada pelanggaran, sila hubungi admin@php.cn Padam